Finansiell controller till Väderstad AB

Väderstad Heltid

Meritmind har fått förtroende av Väderstad AB att rekrytera en finansiell controller till deras ekonomiavdelning. Detta är en spännande tjänst för dig som vill vara verksam i en internationell koncern, få bidra till en djupare kunskap om de ekonomiska sambanden samt tillhandahålla underlag som speglar de ekonomiska effekterna i olika beslutssituationer.

Väderstad AB:s ekonomiavdelning består av cirka 10 medarbetare, fördelat på områdena Controller, Finans & Kredit samt Redovisning. Avdelningens syfte är att förse företaget med rätt och relevant ekonomisk information och support internt, vilket omfattar såväl verksamheten i Väderstad som de 13 dotterbolagen.

Ansvarsområde
Som finansiell controller på Väderstad AB kommer dina arbetsuppgifter bland annat innefatta:

  • Ansvara för att ta fram underlag och sammanställa företagets likviditetsprognoser samt företagets finansiering mot banker och leasingbolag
  • Ansvara för att ta fram beslutsunderlag till företagets valutasäkringar
  • Aktivt analysera, sammanställa och supportera dotterbolagens finansiella resultat och tillsammans med business controller föreslå åtgärder för att utveckla verksamheten
  • Dotterbolagens och moderbolagets rapportering samt redovisning vid delårs- och helårsbokslut
  • Koncernkonsolidering- samt avstämning av koncernmellanhavanden
  • Arbeta med ekonomisk uppföljning och analys av projekt i verksamheten
  • Implementera effektiva och rationella arbetssätt inom ditt område
  • Utreda och presentera underlag till frågeställningar gentemot ledningen

Organisatoriskt kommer du rapportera till företagets ekonomichef. Tjänsten innebär kontakter både internt inom företaget och externt mot leverantörer, kunder, banker, revisorer och andra samarbetspartners.

Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som är civilekonom eller har motsvarande eftergymnasial utbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kvalificerat arbete med ekonomisk analys och verksamhetsuppföljning, gärna i internationell miljö. För rätt person finns dock möjligheten att erhålla denna erfarenhet i tjänsten. För att lyckas i rollen har du även god förmåga att hantera och utnyttja relevanta systemapplikationer. Då du kommer vara verksam i en internationell miljö behärskar du såväl svenska som engelska väl i tal och skrift.

Personliga egenskaper
Du som söker denna tjänst har god analytisk och kommunikativ förmåga. Du motiveras av att arbeta mål- och resultatinriktat samt har ett strukturerat och metodiskt arbetssätt. Vidare beskrivs du som verksamhetsorienterad, affärsinriktad och ansvarsfull och har lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt. Eftersom vi är en relativt liten ekonomiavdelning ska du som person kunna jobba brett och rycka in som back-up inom hela ekonomiavdelningen vid arbetstoppar.

Placeringsort: Väderstad

Om Väderstad AB
Väderstad AB är ett expansivt familjeföretag som utvecklar, tillverkar och säljer lantbruksmaskiner för jordbearbetning och sådd. Företaget startades 1962 av lantbrukare Rune och Siw Stark och finns idag representerat i 40 länder varav egna försäljningsbolag i 12 länder. Företaget ingår i Väderstad Group som omsätter ca 2,2 mdr SEK och har ca 1100 anställda. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i Väderstad, där huvudkontoret ligger.

 

Ansökan

I denna rekryteringsprocess samarbetar Väderstad AB med Meritmind. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind, Anna Haga på 070-201 03 55. Denna tjänst kan du söka så länge annonsen finns tillgänglig på vår hemsida.

Välkommen med din ansökan!

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan:

  • Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV.
  • Det är endast möjligt att bifoga ett dokument så lägg gärna CV och eventuellt personligt brev i samma fil.
  • Din ansökan skickas när du valt fil och klickar på öppna.