Goda råd till andra entreprenörer

Till-bloggI förrgår var jag inbjuden att tala på Dagens industris Gasellgala i Falun. Av naturliga skäl stod företagande och tillväxt på agendan, vilket jag som entreprenör brinner för. Det var en härlig stämning i lokalen med 200 personer samlade och det fick mig att reflektera över varför vissa lyckas med sitt företagsbyggande och andra inte. Hur kommer det sig att de bolag jag grundat, Meritmind och Brightby, blivit framgångsrika inom sina respektive nischer inom ekonomiområdet? Mina tre tips till andra entreprenörer där ute blir därför som följer:

1)      Lyssna på kunden! Sätt dig in i kundens situation och försök förstå behovet. Vad vill kunden ha och vad behöver kunden egentligen?

2)      Rekrytera personer med värderingar som överensstämmer med bolagets. När jag drog igång Meritmind gjorde jag initialt några felrekryteringar. Det blev kostsamt men lärorikt. Nu vet jag hur viktigt det är att ta hänsyn till värderingar vid en rekrytering. Alla ska inte vara stöpta i samma form, man behöver olika personligheter och kompetens inom ett bolag, men alla bör passa in i företagskulturen. De som har matchande värderingar tenderar att stanna längre, tillför kunderna och bolaget större nytta och du får långvariga varumärkesambassadörer.

3)      Fundera på vilken typ av ägare du vill vara. Om du är långsiktig bör du, om möjligt, överväga egen finansiering. Det minimerar eventuella framtida konflikter och ger dig större frihet. Om du har ett mer kortsiktigt perspektiv och drivs av att starta upp en verksamhet och kort därefter lämna över ansvaret till någon annan, då fungerar det bättre med t.ex. riskkapital.

Lars-Johan Jarnheimer var också talare under eventet. Ni vet, han som snart tar över ordförandeposten i Ingka Holding samt är ordförande för Eniro och Cdon (och även känd för att ha varit med i Comviq-reklamen när det begav sig på 90-talet). Han lyfte också fram kundens betydelse och vikten av att behålla kontakten med kunderna även när bolaget vuxit sig stort. Så vill du lyckas som entreprenör, ha kunden i fokus! Lycka till!

Skrivet av: Helena Casserlöv-Kvist