Head of Shared Service Center

Stockholm Heltid

Vi rekryterar för vår kunds räkning till en position som Head of Shared Service Center. Detta är ett unikt tillfälle att få vara med på en spännande förändringsresa för att etablera och senare driva en gemensam ekonomifunktion i ett internationellt bolag.

Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av liknande roll där du drivit förändringsprojekt och utvecklat ekonomifunktioner för att möta framtidens krav på effektiva processer med robusta system och samtidigt skapat attraktiva miljöer där människor trivs. I rollen ingår att leda ett mindre team och du kommer att ha mycket interaktion med bolagets olika verksamhetsområden och även många externa kontakter.

I rollen rapporterar du till CFO och arbetsplatsen finns i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden som Head of Shared Service Center:
I rollen som Head of Shared Service Center har man det övergripande ansvaret för att etablera och driva ett nytt Shared Service Center. SSC ansvarar för redovisning, kundreskontra, leverantörsreskontra, intern och extern rapportering. Tyngdpunkten ligger på att kvalitetssäkra redovisningen för bolaget och rapportera in till Groupfunktionen. En viktig del av rollen framåt blir att fortsätta utveckla finansorganisationen genom att digitalisera, effektivisera och modernisera processer och rutiner. Förändringsarbete pågår och målet är att långsiktigt bygga upp en ännu bättre SSC-funktion.

  • Att etablera, driva och utveckla Financial Services (rapportering, redovisning, kundreskontra, leverantörsreskontra)
  • Leder och hanterar ett mindre team
  • Månatlig rapportering till koncernen
  • Proaktivt identifiera, utveckla och implementera effektiva och standardiserade processer, policys och interna kontroller
  • Skatte- och momsfrågor
  • Ansvarig för att utarbeta rapporter och skatterapportering i enlighet med lagen och IFRS
  • Delta i att utveckla, utvärdera och rekommendera förbättringar av processer, policys och interna kontroller
  • Aktivt deltagande i projekt efter behov

Kvalifikationer och erfarenhet:
Civilekonom eller motsvarande

Skallkrav

  • Flerårig erfarenhet från liknande roll i Shared Service-funktion
  • Tidigare erfarenhet av att sätta och implementera processer
  • Flerårig erfarenhet av ledarskap och att leda i förändring
  • Erfarenhet av att arbeta i en multinationell miljö
  • Systemstark
  • Professionell inom IFRS, olika lokala GAAP, inkomstskatt och moms

Meriterande

  • Erfarenhet av att bygga team
  • Tidigare erfarenhet från tillverkande industri
  • Erfarenhet av moderniseringsarbete av redovisning och systembyte

Personliga egenskaper:
I denna nya roll som Head of Shared Service Center kommer man att ha nytta av sina strukturerade och ordningsamma egenskaper. Rätt person förstår vikten av samarbete och har ett coachande ledarskap samtidigt som man också är tydlig och trygg som person. Man behöver också vara öppen för förändring och kunna leda i förändring.

Om arbetsgivaren:
Hos denna arbetsgivare värdesätts engagemang och vilja att utvecklas. Eftersom våra affärer grundas i en långsiktig approach där ansvarstagande står i fokus, premieras ett affärsmässigt driv i kombination med egenskaper så som öppenhet, handlingskraft och helhetstänk.

Och oavsett var du arbetar inom bolaget vill vi att du ska se och kunna bidra till helheten vi skapar tillsammans. Därför jobbar vi för att skapa en inkluderande kultur med starkt fokus på samarbete. Så är du en lösningsorienterad person med öppet sinne som vågar testa nya vägar framåt, som söker möjligheter att utveckla både dig själv och världen omkring dig på ett sätt som gör skillnad för samhället och människors vardagsliv – då har du kommit helt rätt.

Placeringsort: Stockholm

Om företaget:
Bolaget är en del av en internationell koncern och finns med verksamheter i ett 20-tal länder. Mer information om bolaget lämnas vid intervju.

Ansökan

För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind, Anette Wickholm på 070-712 98 08 eller Jessica Blomgren på 073-942 58 91. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Denna tjänst kan du söka så länge annonsen finns tillgänglig på vår hemsida.

Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekrytering. Detta innebär bl.a. att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare till intervju i denna process. Vid de flesta tillsättningar görs också en Bakgrundskontroll.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med nya GDPR-lagstiftningen)

  • Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning
  • Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV
  • Det är endast möjligt att bifoga ett dokument så lägg gärna CV och eventuellt personligt brev i samma fil
  • Din ansökan skickas när du valt fil och klickar på öppna

Välkommen med din ansökan!

Ansök till denna tjänst

Prenumerera på Lediga tjänster

Prenumerera på lediga tjänster. Du får då informationen direkt i inboxen.

Prenumerera

Bli konsult hos Meritmind!

Vill du utvecklas snabbt och vara med att bidra till våra kunders fortsatta framgång?

Läs mer