Att jobba som interimskonsult på distans – utmaningar och fördelar

CFO:n och hållbarhetsarbetet: Så blir det framgångsrikt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒

Distansarbetet är numer vardag för många. Men hur fungerar det att jobba som interimskonsult hos en kund man aldrig träffat? Vilka är utmaningarna och fördelarna med distansarbetet? Två av Meritminds konsulter berättar hur de upplever sitt arbetsliv just nu.

Hallå där, Emma Hermansson du jobbar som interimskonsult och är redovisningsassistent på ASM Foods i Mjölby, med 135 anställda. Hur fungerar distansarbetet?
Jag har varit här en månad nu och det fungerar bra trots att jag aldrig har träffat mina medarbetare fysiskt.

Hur var det att introduceras till ett nytt jobb på distans?
Det var inga problem. Min handledare har introducerat mig i alla processer och system på distans via digitala möten.

Hur sker kommunikationen?
Via en chatt som alla har tillgång till, samt digitala arbetsmöten varje dag, både för- och eftermiddag. Utöver det har vi ett möte i veckan som alla i gruppen är med på där vi går igenom hur det går och planerar framåt.

Har du lärt känna ditt team?
Ja mer än jag trodde var möjligt faktiskt. Vi har haft digital fika och efter-lunchmöten där vi pratar om annat än jobb. Det är ett trevligt sätt att kunna umgås, även om det sker digitalt.

Vad är svårast med distansarbetet?
Att hålla disciplinen. Hemma finns fler störningsmoment. Det är också svårt att stänga ner datorn och sluta jobba. Jag brukar gå en lunchpromenad för att få ny energi och eftermiddagen brygger jag kaffe och tar småpauser. Det kan också vara svårt att på egen hand sätta sig in i arbetet, men å andra sidan är det lättare att göra det hemifrån där inget stör och jag själv kan välja hur jag vill lägga upp arbetet.

Vad är det bästa med distansarbetet?
Det tar lite längre tid att komma in i systemen men när det väl är gjort så har jag lärt mig mycket som jag annars inte skulle gjort eftersom jag har testat mig fram. Man hittar sin egen väg och utvecklas. Jag har också tvingats ta eget ansvar och vara mer disciplinerad. Om jag stöter på problem finns det alltid någon på företaget som jag kan fråga via chatten eller vårt digitala mötesrum. Det är viktigt.

Slutligen, vad har du för tips till andra?
Som konsult är det viktigt att våga testa nya utmaningar. Jag har fått bra stöttning och det har fungerat hur bra som helst. Ur företagets perspektiv tror jag det är viktigt att alltid ha en öppen dialog med medarbetare på distans och att vara tillgänglig för frågor.

 

Hallå där, Anna Feldt, du började ditt jobb som konsultchef på Meritmind i Göteborg mitt i pandemin. Hur var det?
Min företrädare lärde upp mig digitalt och vi träffades aldrig fysiskt. Jag kom in en dag till kontoret för att träffa min chef. Då var det bara vi två där.

Vilka utmaningar är det att bli introducerad till ett nytt jobb på distans?
Det har gått förhållandevis bra, men det är en utmaning att inte få sitta ner tillsammans och fördjupa sig och utbyta information. Det blir inte en naturlig kunskapsöverföring. Man får söka information mer på egen hand och det blir lite som ett pussel man får bygga själv.

Du är ju konsultchef på distans och dina konsulter jobbar på distans ute hos kunder. Hur upplever du det?
Jag har alltid varit mån om att träffa och att skapa en relation med mina konsulter. Bland annat genom att besöka deras arbetsplatser och det går inte nu. Det är en utmaning och det är svårt att skapa relationer genom skärmen. Men vi försöker ses tillsammans på digitala lunchmöten eller ha fredagsfika med olika teman för att lära känna varandra bättre. Det är viktigt att konsulterna känner samhörighet och kan utbyta erfarenheter och få ett ansikte på varandra.

Hur tycker konsulterna det är att arbeta hos företag på distans?
De flesta har funnit sig i detta och har väldigt få frågor och problem. Den stora utmaningen framåt är att hålla i motivation.

Vad tycker du är viktigt i ett distansledarskap?
Att medarbetarna känner att det finns uttalade personer att vända sig till så att de inte blir helt utlämnade till sig själva. Medarbetarna måste också inse att de har ett ansvar att ta egna initiativ, självledarskapet är centralt.

Vilka är de största utmaningarna?
Det svåraste är när någon behöver hjälp här och nu, till exempel när de fastnar i system. Sådant kan ta lång tid att fixa när alla är upptagna i Teamsmöten.

Slutligen, vad har du för tips till andra?
Utifrån företagens perspektiv skulle jag säga att man inte ska vara rädd för att ta in interimskonsulter som sitter på distans. De flesta har hunnit vänja sig vid det här sättet att arbeta och vid att leda sig själva. Det handlar om att ha en öppen diskussion och man får inte vara rädd för att ställa dumma frågor. Man måste ha förståelse för att vissa saker tar lite längre tid. Det är också bra om man kan ses någon gång fysiskt, till exempel vid en första introduktion.

Meritminds konsulter är erfarna och självständiga. De är vana vid att komma in i nya system och rutiner. Det hör till när man är konsult. Idag är det få företag där alla sitter på ett kontor. Det här är det nya livet. Det är lika bra att vänja sig.

Vill du veta mer om hur Meritminds konsulter kan hjälpa dig? Kontakta gärna Anna Feldt anna.feldt@meritmind.se

Skrivet av: Mathias Johansson