Vill du skapa relationer och bygga nätverk, visa vem du är i din professionella roll och göra dig mer attraktiv och sökbar för uppdragsgivare? Då är LinkedIn rätt plattform för dig! Här ger vi råden som hjälper dig dra nytta av nätverket på rätt sätt!
Det finns många fördelar med LinkedIn. Du bestämmer själv vem du vill ha kontakt med och hur aktiv du vill vara. Med hjälp av ditt nätverk på LinkedIn blir du inte bara attraktiv för potentiella arbetsgivare, du får också många bra tips och råd som kan hjälpa dig att utvecklas och få nya kunskaper.
Men det finns några saker du bör tänka på för att sprida ditt varumärke på rätt sätt på LinkedIn. Hela LinkedIn är sökordsanpassat och direkt när du har skapat din profil är du sökbar. Därför är en bra profil A och O.
Här kommer några råd från Mia Pelka som i sitt arbete som Talent Acquisition Specialist på Meritmind varje dag arbetar med att hitta rätt person till rätt företag – många gånger med hjälp av just LinkedIn.
Använd ditt nätverk – på rätt sätt
Att bygga nätverk på LinkedIn fungerar på liknande sätt som i det riktiga livet när du träffar andra personer i ett nätverksmöte eller i ett affärssammanhang och skapar en relation med dem. Ni diskuterar, hjälper varandra och bjuder på kunskap.
Först när du har fått ett förtroende och skapat tillit kan du gå vidare i diskussionen och presentera dina produkter eller tjänster. Om du bjuder på din kunskap om och om igen kommer det också att ge positiva effekter för ditt varumärke.
Din LinkedInprofil
Till att börja med är det viktigt att fundera på vad du har för syfte med din profil och vilka du vill nå ut till. Din profil bör visa vem du är och vad du vill. Hela profilen bör vara professionell och yrkesmässig – privatliv, familjestatus och fritidsintressen hör inte hemma här.
Profilbild och rubrik
Nästa steg är att lägga in en profilbild och en rubrik. En profilbild ger inte bara ett trevligt intryck, den bidrar också till betydligt fler meddelanden, kontaktförfrågningar och profilbesök. Välj en bild som representerar dig yrkesmässigt, men som inte är för stel. Helst en porträttbild i axelhöjd. Rubriken bör sammanfatta vad du gör på ett kortfattat och lockande sätt.
Presentationen
Själva presentationen av dig själv bör du lägga lite tid på. Beskriv vem du är, dina framgångar och drivkrafter, varför du har gjort de karriärval du har gjort och vilka roller du söker. Hitta nyckelord som ofta används i chefsjobbannonser och som lockar dig. Använd dem på olika ställen i din profil så blir du lättare att hitta för rätt arbetsgivare och rekryterare.
Erfarenheter
Dina erfarenheter skrivs i omvänd kronologiskt ordning, det vill säga du anger ditt senaste arbete överst. Beskriv vad du ansvarat för och bidragit med i varje anställning, använd gärna siffror och andra konkreta mått på ditt ansvar och dina resultat. Om arbetsgivarna från dina tidigare arbeten har egna LinkedInsidor, se till att de blir kopplade till respektive företag.
Kompetenser
Håll sektionen med dina kompetenser uppdaterad med det senaste du lärt dig. Ange tre saker du kan bra och har kunskap inom (”Jag kan mycket om redovisning”). Beskriv tre saker du gör bra (”Jag är bra på att kommunicera och leda andra”). Beskriv även dina egenskaper med tre ord (”Jag är empatisk, driftig och engagerad”).
Om du gör det kommer du också enklare matchas mot jobb och syns högre i söklistorna.
Övrigt
Lägg till kontakter från ditt professionella nätverk som du tror kan vara gynnsamma för dina karriärmål. Ändra LinkedIn:s standardmeddelande till en personlig hälsning.
Det är också bra att lägga till var du bor och om du söker arbete, vad du har för utbildning, språkkunskaper, certifieringar och diplom. För att göra profilen mer levande kan du fylla ut med länkar, presentationer och annat som lyfter din profil.
Checklista och värdefulla tips
- Ha en uppdaterad och relevant profil med affärsmässig profilbild.
- Lägg till en e-postadress som inte är kopplad till din arbetsgivare.
- Använd rubriken för att sammanfatta vad du gör och kan.
- Var engagerad. Gilla, kommentera och dela andras inlägg. Framför allt sådant som är relevant för ditt kompetensområde och bransch.
- Be tidigare chefer eller kollegor om rekommendationer – det adderar trovärdighet och tyngd åt din profil.
- Var med i grupper, följ relevanta företag och hashtags som fokuserar på dina specialområden. Där kan du knyta kontakter och delta i diskussioner för att stärka ditt personliga varumärke.
Vill du ha fler råd som coachar din karriär?
Under våren kommer vi ha Lunch & Learn webbinarier där du kommer få fler tips som boostar dig och hjälper dig nå dina karriärmål. Håll utkik på webben för mer information!
Är du intresserad av att veta hur Meritmind kan hjälpa dig vidare i din karriär som ekonom?
Kontakta oss gärna!