Hur gör du dig redo inför paradigmskiftet AI? Under en frukoststräff i Göteborg samlades vi för att lyssna till eldsjälen Amer Mohammed. Med passion för teknik och AI delade han med sig av hur vi ska förhålla oss till framtiden: Läs patent, följ events och låt upplevelsen vara drivkraften.
Med en bakgrund som programmerare och start up-entreprenör är Amer Mohammed hjärnan och kraften bakom rederiet Stena Lines storsatsning på AI och digitalisering. Nu föreläser han om potentialen inom AI och framtidens trender. Amers huvudbudskap denna frukostmorgon var att AI kommer att omdefiniera företag och samhälle, det är så paradigmskiften funkar.
– Se på ångkraften som övergavs till förmån för elektriciteten. Det skapade inte ”bara” 11 000 procent mer effekt, utan öppnade också upp för samhällen oberoende av vattendrag, berättar Amer.
AI-tekniken – inget vi måste kunna
Amer menar att tekniken är förutsättningen för upplevelsen men den är inget som man måste förstå. Däremot måste man acceptera att det är tekniska genombrott som sätter agendan för affären, inte chefen för företaget. Så har det alltid varit och så kommer det att fortsätta att vara. Ett konkret exempel är Apple som idag påverkar tre miljarder människor.
– Spola tillbaka till 2014. Det var då vi började kräva appar för allt och idén till detta var inte app-ägaren (företaget), utan det var Apple. Därför ska ni följa de stora tech-bolagen Magnificent Seven*. Gå in på Youtube, följ deras kanaler och se deras event, det är dessa som avgör er framtid. Hur kan man som ledare veta vem som vann Mello men inte veta vad teknikbolagen håller på med? skrattar Amer.
AI-revolutionen: Inte teknik utan upplevelse
Men även om själva tekniken driver utvecklingen handlar inte AI-revolutionen om teknik, utan om upplevelse. Ett exempel är Netflix vars framgång inte handlar om att visa film, utan hur man löst problemet med att hyra film. Ett annat exempel är Uber. Upprinnelsen till Uber är en mycket lång taxikö, två hungriga män och en tanke som vädrades: ”Tänk om vi kunde se taxin på en karta så att vi kunde gå och äta under tiden?” Resten blev historia.
– När du frågar vad som är viktigast för människan får du svaret: tid, hälsa och pengar. En ny idé måste mäta mot minst en av de tre pelarna och det vi hatar mest är när något tar tid ifrån dig. I en matvarubutik är det kön, så vilken teknik tar bort kön? Jo, en app! Därför tog vi fram appen Scan & Pay för Coop, som man kan skanna varor med, berättar Amer.
Ingen vet vad som händer om två år. Men de som inte har interaktiva glasögon år 2030 kommer missa halva världen.
Amer Mohammed
Efter appen: A2A
Det stora vi står inför nu är att personliga assistenter så smått flyttar in i mobilerna. Detta innebär främst förändrade kundbeteenden. Dagens appar kommer ersättas med att vi pratar med AI i stället. Och interaktiva glasögon kommer att motsvara vad en mobil betyder för oss idag. Men även detta kommer snart att vara lika uråldrigt som en fax, menar Amer. I nästa steg kommer det att vara utifrån sitt personliga AI som man kommunicerar, genom sin digitala profil.
– Detta innebär att marknadsavdelningen kommer vara den viktigaste avdelningen om fem år. Den enda uppgiften är att se till att när kunden pratar med sin assistent, ska den nämna rätt varumärken. A2A** kommer att vara den överlägset största faktorn i kommunikationen. Man kommer att be sin assistent att få saker gjort, man kommer inte använda appar eller webbsidor.
Amer avslutar:
– Ingen vet vad som händer om två år. Men de som inte har interaktiva glasögon år 2030 kommer missa halva världen.
Gör dig redo för paradigmskiftet AI
- Följ Magnificent Sevens events på Youtube
- Läs patent så ser du vart världen är på väg
- Tekniska genombrotten sätter agendan
- Tänk upplevelse, inte teknik
- Nästa steg: A2A
- Personlig assistent flyttar in i mobilen
- Satsa på marknadsavdelningen och varumärket
* Apple, Alphabet, Amazon, Nvidia, Microsoft, Meta och Tesla.
** Assistent till assistent eller agent till agent