Malmö Chokladfabrik: smakfull tillväxt krävde ett strategiskt val
På Malmö Chokladfabrik lever man drömmen: Att driva en egen chokladfabrik och arbeta i doften av rostade kakaobönor. Företagets vd Roger Stenfeldt berättar om tillväxtplanen och om rekryteringen av en ekonomichef som behöver kunna mer än siffror. Och varför det är en strategisk investering.
Världens bästa choklad på flera marknader, det är målet för konfektyrbolaget Malmö Chokladfabrik. Men för att nå målet krävs mer än utsökta smaker, bland annat en genomtänkt strategisk tillväxtplan. Expansionen sker nu i väl avvägda steg, och i år togs beslutet om att rekrytera en ekonomichef. Den 1 december kliver Johanna Klang in i rollen med chefsansvar för ekonomi, HR och administration.
– Vi har vår tillväxtplan utstakad till 2032 och i takt med att vi växer, blir ekonomichefens roll allt viktigare för oss. Vi har haft en extern ekonomiansvarig tidigare, men behöver nu någon på plats som även kan kliva in i andra delar av organisationen, säger Roger Stenfeldt, bolagets vd.
Ny organisation för att kunna skala upp
Att växa betyder också att stöpa om i organisationen. Roger beskriver start up-organisationen som en blomma. Vd:n finns i centrum och alla ”bladen” rapporterar in till mitten. Detta kan fungera ett tag men i takt med att bolaget växer blir det ett ökat flöde från organisationen som till slut blir ohållbart. Därför har organisationen nu ritats om.
– Sedan transformationen till ett scale up-bolag behövde vi frigöra kapacitet i organisationen och skapa en mer traditionell uppställning. Nu har vi tre tydliga ben med sälj, produktion och ekonomi, där respektive funktion svarar för sin organisation och har mandat att ta beslut. Det är också här som vår nya ekonomichef måste passa in.
Ekonomichefen en strategisk investering
För Roger Stenfeldt har rekryteringen av ekonomichefen varit en strategisk nyckelrekrytering och en investering i företagets fortsatta utveckling. Genom Johanna Klang har han anställt sin högerhand, och inte bara en ekonom. Johanna kommer inte bara ”stänga böcker”, utan också vara delaktig i företagets utveckling, utmana ledningsgruppen med tankar och idéer och driva firman framåt med olika frågor.
– Vi sökte någon som har mycket kompetens och erfarenhet, men legat i chefens bakvatten och nu vill få chansen att utvecklas i rollen. En person som kan samla gänget, ha dragningar internt och vara en del i ledningsgruppen. Johanna har den kompetens och mognad, hon kommer att lösa det med bravur!
Meritmind en rådgivande partner
När Roger Stenfeldt skulle göra slag i saken och rekrytera den nya ekonomichefen sökte han sig till rekryteringsbolag som hade specialistkompetens inom ekonomiområdet och hade lokal närvaro i Malmö. Valet föll på Pontus Lasson på Meritmind som fick uppdraget att hitta en ekonomichef som kunde ta organisationen till nästa nivå. Han menar att resultatet blev en process som höll både tempo och kvalitet.
– Tidsplanen höll, vilket alltid är ett orosmoment i sig. Jag behövde heller aldrig jaga efter feedback, utan var hela tiden uppdaterad på hur processen fortskred, säger Roger Stenfeldt.
Roger framhåller också gärna Pontus insikter om ekonomers olika profiler och hans förståelse för komplexiteten i vad som kan hända om något inte går vägen.
Står du inför att rekrytera en ekonomichef? Vi ger dig gärna råd och guidar dig rätt i din nästa rekrytering. Hör av dig till Meritmind för ett kostnadsfritt möte!