Ledigt jobb
Inköpskonsult inom försäkringsbranschen!

Typ
Konsultuppdrag
Plats
Stockholm
Omfattning
Heltid
Tjänsten är tillsatt
Har du erfarenhet av strategiskt inköp och drivs av att skapa värde genom analyser och förändringsarbete? Är du intresserad av att vara med och utveckla en mer effektiv och affärsorienterad inköpsfunktion? Då kan denna roll vara något för dig!
Vår försäkringskund genomgår just nu en spännande transformation för att stärka och effektivisera sin inköpsverksamhet. Vi söker en Inköpskonsult som kan bidra med sin expertkunskap inom kategoriarbete, analys och upphandlingar – och samtidigt driva förändringsinitiativ som leder till långsiktiga förbättringar. Start i april och uppdraget förväntas löpa i t.o.m. 2025-12-31.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Analys av inköpskategorier – identifiera besparingspotential och strategiska förbättringsområden.
- Stöd i upphandlingar – genomföra och bistå vid upphandlingar utifrån verksamhetens behov.
- Förändringsarbete – bidra till implementering av nya processer och arbetssätt inom inköp.
- Strategiska rekommendationer baserade på affärsbehov och inköpsdata.
- Spendanalys och kategoriöversikter – identifiera förbättringsområden.
- Transformationsstöd – bidra till förbättrade processer och arbetssätt.
- Stöd i upphandlingar – från dokumentation till leverantörsutvärdering och prisförhandling.
Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker en Inköpskonsult med minst 5 års erfarenhet av både strategiskt och operativt inköpsarbete. Du har gedigen erfarenhet av kategoriarbete och spendanalys, där du har identifierat besparingsmöjligheter och drivit förbättringar. Du har god förmåga att hantera hela Source-to-Contract (S2C)-processen, inklusive marknadsanalys, upphandling och leverantörsutvärdering. Erfarenhet av att driva transformationsprojekt och implementera nya processer är ett krav, och det är meriterande om du har arbetat med inköpsdigitalisering, såsom implementering av P2P/S2P-system. Tidigare erfarenhet från försäkringsbranschen eller liknande sektorer samt erfarenhet av förändringsledning inom inköp och Supply Chain är också meriterande.
Personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara analytisk och datadriven, med en stark förmåga att identifiera besparingsmöjligheter och omvandla insikter till affärsdrivande beslut. Du är strategisk och initiativrik, van vid att självständigt leda projekt och förändringsarbete i en dynamisk miljö. Eftersom rollen kräver nära samarbete med både interna intressenter och leverantörer, är du en kommunikativ och relationsskapande person som kan förmedla komplexa analyser på ett lättförståeligt sätt. Du är också strukturerad, lösningsorienterad och har förmågan att hantera flera parallella uppgifter samtidigt samt anpassa dig snabbt till förändringar.
Placeringsort: Centrala Stockholm
Om företaget
Vår kund är ett av de största försäkringsbolagen i Sverige. De erbjuder bland annat sak-, person- och pensionsförsäkringar.
Ansökan
För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Frida Dahlqvist, frida.dahlqvist@meritmind.se
Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV. Det räcker att du bifogar ditt CV. Denna tjänst kan du söka så länge annonsen finns tillgänglig på vår hemsida.
Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare till intervju i denna process och att du inte behöver skicka in ett personligt brev. Vid de flesta tillsättningar görs också en bakgrundskontroll.
Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)
Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.
Välkommen med din ansökan
Tjänsten är tillsatt
Kontaktpersoner
