Ledigt jobb
Interim Head of Accounting, Oslo/hybrid

Typ
Konsultuppdrag
Plats
Oslo/hybrid
Omfattning
Heltid
Tjänsten är tillsatt
Meritmind söker nu en Interim Head of Accounting för ett längre konsultuppdrag till attraktivt bolag med huvudkontor i Oslo.
Vår kund, en större koncern, marknadsledande inom sin bransch, söker nu dig som vill ta dig an rollen som Interim Head of Accounting med placering på deras huvudkontor i Oslo ca 2-3 dagar/vecka. Du kommer att ha personalansvar för medarbetare i Norge och Sverige.
Du kommer ansvara för att leda och utveckla koncernens redovisningsfunktion och säkerställa korrekt och effektiv finansiell rapportering. Rollen innebär personalansvar, så det är viktigt att du trivs med att leda och utveckla medarbetare och team samt är trygg i ditt ledarskap. Vidare måste du vara genuint intresserad av att optimera redovisningsprocesser och ha ett stort systemintresse.
Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid som beräknas starta så snart som möjligt och pågå under minst 12 månader. Det är ett krav att du spenderar minst ett par dagar varje vecka i Oslo.

Huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter
- Upprätthålla hög kvalitet på finansiell rapportering enligt norska och svenska redovisningsregler
- Följa upp och optimera redovisningsprocesser
- Säkerställa att finansiella transaktioner sker i enlighet med gällande lagar och interna riktlinjer i Norge och Sverige
- Utveckla och säkerställa rätt kompetens och organisering av teamet
- Planera och koordinera bokslutsprocessen
- Säkerställa korrekt och fullständig rapportering av balans- och resultaträkning samt tillhörande dokumentation för intern och extern granskning
- Bistå vid upprättandet av årsrapporter för verksamheter
- Kontakt med revisorer
Internkontroll och efterlevnad av regelverk
- Utveckla, implementera och övervaka interna processer och rutiner för att säkerställa effektivitet och efterlevnad av regelverk inom redovisning
- Genomföra regelbundna riskbedömningar och säkerställa att processer uppfyller gällande krav och standarder
- Säkerställa att medarbetare har kunskap om gällande lagar och regelverk
- Personalansvar, inklusive att leda, coacha och utveckla ett team av redovisningsekonomer och andra medarbetare inom Centrala redovisningen
- Koordinera och implementera nya redovisningssystem eller verktyg för att effektivisera redovisningsprocesser
- Fungera som stöd och rådgivare i redovisningsrelaterade frågor för ekonomiansvariga i verksamheter utanför Centrala redovisningen och mot andra avdelningar
- Budget och prognosarbete
- Integration av förvärvade företag inom ansvarsområdet
- Uppdatera medarbetare kring det senaste inom digitalisering och effektivisering
- Koordinera och implementera nya redovisningssystem eller verktyg för att effektivisera redovisningsprocesser
- Kompetensutveckling av teamet
Kvalifikationer och erfarenhet
- Civilekonom eller motsvarande, med inriktning mot redovisning eller finans
- Minst 7 års erfarenhet av kvalificerad redovisning och dokumenterat personalansvar, gärna inom en koncern eller i en miljö med flera företag. Erfarenhet från revision är också meriterande.
- Mycket god redovisningskompetens i såväl norsk som svensk redovisning
- Du har stort intresse för effektivisering och förbättring av processer, rutiner och internkontroll
- Du har stort intresse för och erfarenhet av IT-system och ERP, meriterande är SAP.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Goda kunskaper i norska är önskvärt.
Vi söker dig som är intresserad av att ta uppdrag via oss som associerad konsult och egen företagare med F-skattsedel.
Personliga egenskaper
För att lyckas och trivas i rollen bör du vara trygg i din redovisningskompetens inom både norsk och svensk redovisning. Du har förmåga att lyfta blicken samtidigt som du har kontroll över detaljerna, och du har en positiv och lösningsorienterad inställning.
Det är viktigt att du har utpräglade ledaregenskaper och ett starkt driv att vidareutveckla ditt team och säkerställa en hög kvalitet i leveransen. Som person trivs du i en miljö med högt tempo och höga krav, och du motiveras också av att leda redovisningsfunktionen i en komplex koncern i tillväxt samt bidrar till att skapa en gemensam kultur över avdelningar och mellan team. I rollen uppskattas en hög samarbets- och kommunikationsförmåga högt, samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt.
Placeringsort: Oslo /Hybrid
I detta konsultuppdrag samarbetar kunden med Meritmind
Meritmind är Sveriges ledande konsult- och rekryteringsbolag inom ekonomiområdet. Med ett stort nätverk av skarpa ekonomikonsulter och träffsäkra rekryteringar hjälper Meritmind människor och företag att lyckas inom ekonomiområdet varje dag. 25 års erfarenhet har gjort oss till en ledstjärna – för verksamheter i behov av expertis och för ekonomer som värdesätter utveckling och omtanke. Från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås och Jönköping sysselsätter vi 450 personer och verkar över hela Sverige.
Ansökan
För mer information om konsultuppdraget är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Olivia Engberg telefon 076-511 29 25 eller olivia.engberg@meritmind.se
Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV och det är endast möjligt att bifoga ett dokument.
Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande konsultprocess.
Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)
Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.
Välkommen med din ansökan!
Tjänsten är tillsatt
Kontaktpersoner

