Eva Hamilton: Var en schysst chef

 

Att leda en organisation i förändring och samtidigt ha allmänhetens ögon på sig kräver sitt ledarskap. Under en nätverksträff i Malmö samlades vi för att lyssna till journalisten Eva Hamilton där hon frikostigt och inspirerande delade med sig av sina erfarenheter som vd för SVT, under en turbulent tid.


Eva Hamilton inledde sin föreläsning framför fullsatt publik med att konstatera att företag idag måste vara beredda på att skapa förändringar inom den egna organisationen. Osäkra omvärldsfaktorer som inflation, elpriser, ränteläge, klimatkris och krig kan snabbt påverka och omkullkasta affären.

– Allt detta måste vi navigera efter och samtidigt peka ut riktningen mot ett tydligt mål. Desto viktigare är det därför att man måste vara attraktiv som chef om man vill ha kvalificerade och motiverade medarbetare, menar Eva Hamilton.

Monopolet föll

Eva Hamilton var vd för SVT under perioden 2006–2014. Det var förändringarnas tid då digitalisering och TV4 skulle rucka på den tidens spelregler och utmana SVT i sin nya roll. TV-monopolet hade fallit och ersatts av en konkurrensutsatt verksamhet där TV4 tog över programrättigheter och personalen lämnade SVT.

– TV4 var det nya härliga och SVT upplevdes som en tråkig, uppfostrande bunker. När TV4 dessutom köpte Nobelfestligheterna och firandet av Nationaldagen var det riktigt tufft. Under denna period var vår organisation tilltufsad och brottades med nedskärningar.

Identitetskris på SVT

SVT fick en identitetskris och Eva Hamilton ställdes inför stora utmaningar i sitt ledarskap. Skulle de härma sin konkurrent eller vilken roll skulle de spela? Och hur locka tillbaka medarbetarna? Att leda starka personligheter och journalister kan vara svårt och utmanande.

– Vi talar om en stolt yrkeskår som inte vill ”lyda” utan de måste själv vilja och göra något för att de tror på det. Som ledare måste du också själv tro på vad du säger och leva det.

Att vara en schysst chef

Eva Hamilton tog med sig många erfarenheter från dessa år. En grundläggande sak är att ha en vision om vart företaget ska gå och kommunicera: vad, vart och varför.

– Du räknas och det spelar roll vart du pekar. Kan du inte berätta och förankra meningen med förändringen får du inte med dig dina medarbetare. Det finns också all anledning att vara en schysst chef. En schysst chef hälsar i matsalen, har goda relationer med facket och svarar på mejl. Enkla saker, men det är så man får respekt och stöd. Den chef som är orättvis och mobbar skapar tråkig stämning och dåligt resultat.

Rekrytera de som är smartare än du själv

Eva Hamilton vill också inspirera till att medvetet omge sig med människor som inte är ja-sägare. Som exempel tog hon upp Volkswagen där tystnadskulturen fick ödesdigra konsekvenser och slutade med #dieselgate.

– Uppmuntra andra idéer och protester, det måste vara högt i tak. Och våga ta risker i förändringsarbetet. Tro inte att de beslut du tar måste vara 100 procent rätt. Beslut är inte skrivna på stentavlor, man kan ändra och justera. En klok lyssnande chef justerar 30 procent i efterhand. Jag tycker också att man ska slösa med beröm och fira varje delseger, det är ett effektivt redskap. Beröm är gratis och motiverande, och gör medarbetarna glada och stolta.

Eva Hamilton avslutar:

– Ledarskap är inte en rak väg till framgång utan hårt arbete. Men vi hittade tillbaka och fann vår identitet. Även medarbetare som hade lämnat oss kom tillbaka till SVT.

Evas sex tips för ett gott ledarskap

  1. Ha en vision om vart företaget ska gå och varför
  2. Få med dina medarbetare genom att leva som du lär
  3. Rekrytera de som är smartare än du och som har ett annat tänk
  4. Slösa med beröm – fira varje delseger och allt du kan
  5. Håll i, håll ut, mät och följ upp – resultat måste kunna bevisas
  6. Var schysst, då blir du respekterad och får förtroende

Skrivet av: Mathias Johansson