Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒
Våren är den tid på året då många bolag presenterar sina finansiella resultat. Tycker du att det är svårt att förmedla dina siffror på ett tydligt och engagerande sätt? Trots att finansiella presentationer kan tyckas trista och tråkiga finns det faktiskt bra knep som får mottagaren att minnas ditt budskap. Andreas Olsson, expert inom presentationsteknik berättar hur du bäst engagerar åhörarna och får dina presentationer att lyfta.
Enligt Andreas Olsson är det mottagarens känslor som avgör om det du säger alls går fram till åhörarna eller om den som sitter framför dig börjar tänka på annat. Hur gör man då för att få åhörarna att lyssna på vad du säger.
– För det första är det viktigt att veta att du faktiskt kan påverka din publik så att de blir intresserade av vad du säger. För att göra det måste du påverka det limbiska systemet i hjärnan, där känslorna sitter, säger Andreas Olsson.
Motivera mottagaren
För att påverka mottagaren och få dem att lyssna är det viktigt att fundera igenom dessa fyra frågor:
Vad ska du säga?
Är det du vill säga relevant för åhörarna?
Hur ska du säga det?
Du kan göra ditt budskap mer relevant genom att beskriva det i ett scenario. Då blir åhörarna mer berörda känslomässigt och det är större chans att de kommer ihåg ditt budskap.
Varför ska de lyssna på dig?
Genom att ge åhörarna en anledning att lyssna blir de också mer motiverade att lyssna. Vilka är konsekvenser om åhörarna inte lyssnar på dig? Vilka resultat kan det ge om de lyssnar?
Vem ska lyssna?
Du kan inte prata i ekonomiska termer med en person som inte förstår dessa termer. Då kan du i stället förklara med liknelser så att mottagaren enklare kan ta det till sig.
Krydda presentationen
När du vet vem du pratar med och varför du pratar med dem är det dags att börja tänka på hur du kan krydda presentationen för att beröra åhörarna. Det kan du göra genom några enkla knep.
– Du kan krydda ditt framträdande genom att till exempel röra dig mer bland åhörarna. Även filmer och bilder kan beröra, liksom en berättelse, eller humor. Att stoppa in en oväntad händelse eller en cliffhanger i din presentation kan också vara effektivt för att budskapet ska fastna i minnet hos dina åhörare, säger Andreas Olsson.
Engagerande presentation
Sist men inte minst är så klart även PowerPointpresentationens utseende viktigt för att ditt budskap ska gå fram. Här är några enkla tips du kan förhålla dig till.
Budskap
Ha endast ett budskap på varje sida.
Text och andra objekt
Ta bort all löptext och ersätt med punkter. Maximera antalet objekt på varje sida till max sex. Har du mycket text så låt åhörarna läsa texten innan du pratar om den. Ta bort alla onödiga objekt.
Bilder
Ha en bild per sida. Låt den bilden tydligt symbolisera vad du ska prata om. Använd riktiga bilder i färg, undvik animationer. Låt gärna bilden ta mycket plats.
Kontrast
Använd gärna kontraster för att betona det du pratar om. Låt till exempel endast en kurva, tabell, diagram eller siffra synas i taget. Dimma ner det du inte pratar om för tillfället.
Vill du veta mer?
I ett webbinarium från den 23 februari kan du lyssna på fler tips från Andreas Olsson. Han berättar hur du som ekonom bäst presenterar finansiell information, men även rent generellt vad du ska tänka på för att göra en tydlig och intressant presentation.
Webbinariet kan ses under en begränsad tid fram till 11 mars i Andreas Olssons Youtube-kanal. Om du är intresserad maila: events@meritmind.se så skickar vi dig en länk.