Kandidaternas marknad – så attraherar du och behåller medarbetare

Stor potential med automatisering – experterna guidar dig rätt

 

I USA säger rekordmånga människor upp sig – även i England, Finland och Sverige syns samma trend. Hur gör man egentligen för att behålla sina medarbetare? Som vi skrivit om tidigare blir Employer Branding allt viktigare. Det krävs en genomarbetad medarbetarresa från start till slut och en vilja att hänga med i trenderna på arbetsmarknaden.

Allt fler undersökningar tyder på att rörligheten på arbetsmarknaden ökar efter pandemin. Våren 2021 avslutade 4 miljoner amerikaner frivilligt sina anställningar. Det är den högsta siffran på 20 år och har gett upphov till begreppet ”The Great Resignation” – en trend som har spridits över världen och påverkat miljontals arbetsplatser.

En studie från Microsoft visar att Sverige redan förra året hängde på denna trend. Vi ligger till och med högre än europasnittet när det gäller att byta arbetsgivare. Studien visar bland annat att 42 procent av de tillfrågade svenskarna övervägde att byta jobb. 15 procent sa att det var troligt att de skulle göra det inom en snar framtid.

Dyrt att rekrytera fel

När medarbetare söker nya möjligheter ökar kraven på nyrekryteringar. En nyrekrytering är en investering, i tid och pengar en felrekrytering kan bli mycket dyrbar. Därför är det viktigt att hitta verktyg som gör att medarbetaren trivs och snabbt kommer in i sina nya arbetsuppgifter och blir lönsam.

Hur gör man då för att medarbetaren ska trivas och stanna kvar länge på en marknad som präglas av ”The Great Resignation” och kompetensbrist?

Hybridarbete – här för att stanna

Många undersökningar tyder på samma sak. Nämligen att hybridarbetet är här för att stanna. Organisationer som vill behålla sina medarbetare behöver erbjuda flexibla arbetsplatser, både när det kommer till arbetstider och geografiskt läge. Denna förändring ställer höga krav på HR att koordinera nya arbetsformer och arbetsmiljöfrågor, utifrån verksamhetens möjligheter, vilket kan vara en utmaning.

”Att hitta en fungerande hybrid modell som tar över efter distansarbetet kommer att vara nyckeln till lönsamhet, innovation och möjligheter att attrahera och behålla anställda,” säger Henrik Byström, affärsområdeschef på Microsoft Sverige.

Var proaktiv och personlig

Enligt rapporten ”2022 Recruitment Marketering Ideabook” från Symphony Talent blir det allt viktigare att bygga långsiktiga relationer med potentiella kandidater genom att vara personlig, proaktiv och mer aktiv i marknadsföringen av utannonserade tjänster.

Att bara annonsera en tjänst på platsannonssajter och i sociala medier räcker inte längre. Arbetsgivaren behöver ta en mer aktiv roll i marknadsföringen av tjänsten och gärna engagera hela företaget genom att till exempel marknadsföra tjänsten i sina nätverk eller låta en medarbetare berätta om tjänsten.

Säkerställ en bra onboarding

Enligt Marie Boregrim som arbetar med onboarding på uppdrag av Meritmind är det viktigt att tidigt skapa en tydlighet i förväntningar från såväl chefer som medarbetare.

”I början av en anställning kan det uppkomma utmaningar som ofta kan lösas i samtal mellan den nyanställde och dennes chef, men att vara helt öppen och ärlig i början av en relation är inte okomplicerat”, säger Marie Boregrim.

Genom att bolla utmaningar med en extern part läggs grunden för en bra dialog, vilket ökar chanserna för att den nyanställde ska trivas och stanna.

”Det hjälper också medarbetaren att snabbare sätta rätt förväntningar, prioritera. De blir därmed tryggare i rollen och starkare i sitt genomförande .

Fyra fördelar med onboarding

  • Kortar tiden innan den nyanställde blir produktiv.
  • Säkrar att den nyanställde lyckas i sin nya roll och sitt uppdrag.
  • Säkrar att nyanställningen utvecklas till en hållbar investering.
  • Tydliggör förväntningar och skapar underlag för en bra dialog framåt.

Om onboarding på Meritmind:

När vi har hittat den bästa kandidaten för ditt behov vill vi också vara säkra på att den nyrekryterade får de bästa förutsättningarna att lyckas. För att det ska bli så bra som möjligt behövs en tydlighet i förväntningar från såväl chef som medarbetare. Därför bjuder Meritmind på tre coachningstillfällen helt kostnadsfritt som en del av vår rekryteringsprocess vid chefsrekryteringar. All onboarding på Meritmind hanteras av coacher som är utbildade enligt International Coach Federation (ICF).

Läs också: Onboarding – ett effektivt verktyg för en hållbar chefsrekrytering

Läs mer om Meritmind onboarding ⇒

Har du behov av att nyrekrytera?
Kontakta Meritminds rekryteringskonsult Anette Wikholm, anette.wikholm@meritmind.se . Vi har lång erfarenhet och är experter på rekrytering inom ekonomi, bank, finans och försäkring. Vi tillämpar alltid vår kompetensbaserade rekryteringsprocess.

Kontakta Marie Boregrim om du vill veta mer om onboarding.
marie.boregrim@meritmind.se

Skrivet av: Mathias Johansson