Hållbarhetsdata är ”license to operate”

På årets sista Ekobar i Malmö samlades ekonomer med hållbarhetsrapportering på agendan. På plats fanns en panel av områdesexperter, bland andra Rickard Werner, vd på Stretch Beyond. Hans budskap är att integrera hållbarhetsdatan i affärsdatan.
För många företag runt om i världen pågår just nu en omställning till cirkulära affärsmodeller. Inte minst tack vare det nya EU-direktivet CSRD. En av nycklarna för att förvandla regelverk till lönsamhet är att integrera hållbarhetsdatan till affärsdatan, menar BI-experten Rickard Werner.
– Måste man ändå ta itu med omfattande hållbarhetsrapportering kan man lika bra göra det på rätt sätt och använda datan till att låta den vara en del i företagets verksamhetsstyrning.
Bort med silos, integrera hållbarhet i verksamheten
Rent handfast menar Rickard att man inte ska spara hållbarhetsdatan i ett isolerat system och skapa silos. Datan ska i stället finnas i samma system som affärsdatan. Då blir det lättare att integrera hållbarhetsarbetet i verksamheten och behandla det som den affärsdata som det faktiskt är.
– Hållbarhetsdata har tidigare varit lite styvmoderligt behandlad. Men nu kräver det ett annat mindset än tidigare. Den som lyckas har allt att vinna och får ett övertag mot sina konkurrenter genom att presentera hållbarhetsdata på ett trovärdigt sätt.
Hållbarhetsdata ofta en ren vinst
Ja, det finns flera konkurrensfördelar att vinna. Precis som med annan affärsdata kan man driva förbättringsarbete om den används på rätt sätt och företaget kan bli mer effektivt och lönsamt. Andra konkreta effekter är att helt enkelt få lov att finnas – ”licence to operate”.
– Omvärld och kunder ställer krav på hur företaget agerar och det blir allt viktigare att kunna visa att man är en hållbar arbetsgivare. Ett integrerat hållbarhetsarbete är också ett sätt att skaffa kapital. För de företag som bedriver ett trovärdigt hållbarhetsarbete kan det finnas pengar att låna till lägre ränta, säger Rickard.
Social hållbarhet har fått ökat fokus
Rickard menar att för många företag märks det nu att frågan om hållbarhetsdata har funnits på bordet en tid. Idag handlar det inte längre om att ”bara” redovisa sitt CO2-avtryck utan också om att berätta om sina leverantörsval och vad dessa innebär. Men många företag upplever också fortsatt en stor osäkerhet.
– Den vanligaste farhågan är att man inte vet om man gör för lite eller för mycket. Men jag menar att så länge man är tydlig med vilka antaganden man gör, minskar risken för att vara ofullständig.
En annan trend under 2024 har varit social hållbarhet som fått ökat fokus. Tack vare att man måste göra sin väsentlighetanalys blir även ej producerande företag uppmärksamma på hur man påverkar omgivningen.
– Man blir uppmuntrad och inser att alla kan göra skillnad, även om det inte handlar om klimatavtryck.
Ett långsiktigt och strukturerat arbete
På frågan om han har några handfasta råd till den som vill sätta i gång tipsar Rickard om att undersöka om det befintliga affärssystemet kan integreras med hållbarhetsdata.
– I en del affärssystem bygger man in nya funktioner, så prata med din leverantör. Ett annat tips är att göra en sammanställning över datan som man behöver i stället för att ge upp för att den saknas. Då tar man kontroll över situationen och kan strukturellt jobba med sina leverantörer. Gör en gemensam färdplan att beta av efterhand. Du behöver inte ha allt på plats, på en gång, avslutar Rickard Werner.
Så maxar du företagets hållbarhetsdata:
- Gör en strategi för hur du kan integrera hållbarhetsdata i din verksamhetsstyrning
- Kolla upp om ditt affärssystem kan byggas på med nya funktioner
- Ta kontrollen över situationen och sammanställ den data du behöver
- Gör en färdplan med dina leverantörer och jobba strukturellt tillsammans
- Ge inte upp!
Har du behov av kompetens inom verksamhetsstyrning eller hållbarhet?
Kontakta oss ->