Så ökar du chanserna att hitta din nästa talang – rekryteringschefens 7 bästa tips
Är du också på jakt efter din nästa talang? Konkurrensen är större än någonsin och för att inte förlora bra kandidater gäller det att ha en väl genomtänkt rekryteringsprocess från början till slut – det både ökar chanserna att hitta de bästa kandidaterna och ger en bra bild av ditt företag. Magnus Åberg, rekryteringschef på Meritmind berättar hur du får en proffsig process.
Jakten på en ny medarbetare börjar ofta med en genomtänkt kravprofil. Det är också här det till stor del avgörs om du kommer lyckas med din rekrytering eller inte. Här är några råd för en proffsig rekryteringsprocess som ökar dina chanser att hitta din nästa talang.
1. Tänk igenom före
Just nu söker många företag kompetens inom ekonomi och de arbetssökande har många arbeten att välja bland. För att de ska intressera sig för just ditt företag och din annons är det viktigt att du tänker igenom noga hur du uttrycker dig, är tydlig med vad du söker och hur du bäst kan attrahera kandidaterna. Utgå inte från en gammal annons utan börja med att definiera vilken typ av profil du letar efter och vilken specifik kunskap, erfarenheter och egenskaper personen ska ha både för att klara nuvarande krav och de krav som framtiden kan föra med sig.
2. Tänk brett
När du väl börjar utforma din annons så snäva inte in dig och fastna i för många krav och detaljer. Fokusera i stället på att försöka ha en bred profil där du beskriver vad du söker, vad du erbjuder och vad rollen går ut på samt vilka utvecklingsmöjligheter som finns.
Genom att få fler att känna igen sig i beskrivningen ökar chanserna att du får ett stort antal sökande kandidater att välja mellan, vilket är bra för då ökar även chanserna att hitta rätt person för jobbet.
3. Locka utan krav
Genom din annons ska kandidaten känna wow – här vill jag jobba! Det handlar om locka till ett stimulerande arbete i en trivsam miljö snarare än att ställa krav på att kandidaten ska bevisa för dig att hen är rätt person för jobbet.
4. Spegla din företagskultur
Annonsen ska spegla din företagskultur. Försök att skapa en känsla kring varför just din arbetsplats är så trevlig att arbeta på och återanvänd gärna ord som speglar er kultur, till exempel ”laget före jaget”. Ha gärna med en referensbild eller en video som visar er kärnverksamhet och vad ni står för.
Efter pandemin är många intresserade av att veta om företaget erbjuder ett flexibelt arbetssätt. Genom att ha med det redan i annonsen blir det tydligt var ni står. Ange även gärna var ni befinner er rent geografiskt genom en bild eller karta så att detta slipper bli en fråga som hindrar en bra kandidat senare.
5. Välj ord med omsorg
Det gäller att vara tydlig med vissa ord och att inte hamna i floskler som ”många järn i elden”. Använd bara ord och meningar som är relevanta för den aktuella rollen.
Det kan också vara bra att tänka på att olika ord kan locka olika kön. Ord som ”stark, driven och chef” tenderar att locka fler män, medan ord som ”solid, motiverad och ledare” tenderar att locka fler kvinnor.
6. Värdera potential före erfarenhet
När det är dags att göra ditt urval så utvärdera hellre kandidatens potential snarare än att bara ta hänsyn till tidigare erfarenheter. Ett CV talar bara om vad kandidaten har gjort tidigare men berättar inget om framtida potential, det vill säga hur bra kandidaten är på problemlösning och att anpassa sig efter en ny situation.
Här kan du läsa mer om detta: Kapacitet viktigare än erfarenhet – så rekryterar du rätt ⇒
7. Agera proffsigt
När du har valt ut vilka kandidater du vill träffa och börjat intervjua är det viktigt att agera korrekt. Om återkopplingen är för långsam, om kandidaten upplever att bemötandet är oproffsigt eller om processen drar ut på tiden finns det en risk för att kandidaten upplever företaget på ett negativt sätt och hoppar av processen på grund av det. Tänk därför på att bemöta kandidaten korrekt, ställ relevanta frågor och följ upp intervjun med besked kring hur det gick så att kandidaten slipper sväva i ovisshet.