Sebastian Krakowski: Anpassa AI till människan – inte tvärtom

Under Meritminds Ekobar i Stockholm samlades vi för att inspireras av AI-forskaren och biträdande lektor Sebastian Krakowski. Hans budskap är att AI inte är ”svaret på allt”, och framförallt att tekniken bör anpassas efter människan och inte tvärtom.
Det var en nyfiken och engagerad publik som var på plats när Meritminds Ekobar gästades av biträdande lektor Sebastian Krakowski från Handelshögskolan i Stockholm. Från sitt perspektiv som forskare, inom AI och strategi, ville han sporra de många företag som känner att en AI-implementation är övermäktig och uppmuntra dem att våga experimentera och prova.
– Många slår ifrån sig, att det där med AI är inget för oss ännu, jag har hört alla ursäkter! Men vips har det gått tre år och man är omsprungen av konkurrenterna.
Utveckla affärsmodellen med AI
Det är en unik utveckling som vi får uppleva nu med AI, menar Sebastian och drar paralleller till andra paradigmskiften som spårväg, elektricitet, GPS och internet. Alla radikala förändringar som har påverkat företag och samhällen i grunden.
– Som företag behöver vi fråga oss vad detta nya innebär och börja anpassa oss gradvis. Hur kan vi använda AI för att utveckla vår affärsmodell och vårt sätt att interagera med våra kunder? Det handlar om att bygga vidare på sin kärna. För en möbelproducent exempelvis innebär det inte att sluta producera möbler utan att se hur man kan utveckla nya produkter och tjänster, genom att använda data.
Så lyckas organisationer i praktiken
Sebastian menar att det finns en osäkerhet och okunskap ute bland företagen, många går i tron att AI:ns huvudsyfte är att ersätta människan. Och att avlasta medarbetarna med tråkiga, repetitiva arbetsuppgifter är inget problem i sig, men många ser AI enbart som ett ”effektiviserings- eller automatiseringsverktyg”. Detta är inte alltid den rätta vägen och kan vara både fel och ogenomtänkt. Han menar att man i stället bör utgå från vilka utmaningar som företaget har.
– Jag brukar understryka att man ska fundera på vilka problem man vill lösa, i stället för att utgå från vad AI kan göra. Jag menar att syftet med AI-verktyg är att förstärka och komplettera den anställda. Detta är också det paradoxala med tekniken, vi kan använda AI för att bli mer mänskliga, inte mindre. Tack vare nya sortens AI finns det stora möjligheter att bli mer kreativ och innovativ i sin affärsmodell, ett perspektiv som saknas idag.
Vi kan använda AI för att bli mer mänskliga, inte mindre
Sebastian Krakowski
Studie slår fast att AI måste anpassas till människan
Så är AI alltid svaret när en organisation ska effektiviseras? Nej, menar Sebastian och lutar sig mot en studie som nyligen publicerades, där han själv har medverkat. Studien visar att dåligt anpassad teknik riskerar att inte bara vara ineffektiv utan rent av kontraproduktiv. En jämförelse visade att ett standardiserat AI-verktyg för säljstöd resulterade i 20 procent färre mötesbokningar och lika stort försäljningstapp, jämfört med ett individanpassat verktyg som gav 40 procent fler mötesbokningar. Slutsatsen som Sebastian kan dra är därmed att AI kan försämra effektiviteten om företaget inte tänkt igenom implementeringen av AI-verktyget.
– Vi blev överraskade av att det var så stor skillnad mellan grupperna. En av deltagarna upplevde att stödet kändes som ett fängelse, då personen var tvungen att förhålla sig till algoritmerna, andra som behövde vägledning upplevde verktyget som en hjälp på traven. Att resultatet blev så olika för deltagarna visar hur viktigt det är att inte glömma bort människan när det kommer till AI, avslutar Sebastian Krakowski.