Ledigt jobb
Interim Produktions controller i Stockholm
Typ
Konsultuppdrag
Plats
Stockholm
Omfattning
Heltid
Tjänsten är tillsatt
Är du en Produktions controller med ca 2-5 års erfarenhet från tillverkande bolag och jobbat med produktion? Då har vi bästa uppdraget för dig!
Start och tidslängd: 2/1 – april. 2025
Om rollen: För kunds räkning söker vi en interim Produktions controller till ett tillverkande bolag. Fabriken tillverkar större volymer och har en komplex fabrikssetup och Business Control hanterar finansiell planering och förvaltningsrapportering för affärsenheten samt stödjer management team med resultatinsikter
Placeringsort: Bolagets kontor ligger ett par mil väster om Stockholm och man ses gärna på kontoret ca tre till fyra dagar i veckan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter som interim Business Controller
- Fungera som Finance Business Partner
- Ansvara för tillämpning och underhåll av standardkostnader för att säkerställa korrekt lagervärdering och kostnadsanalys
- Upprätthålla korrekt lagervärdering av (halv)fabrikat
- Granska in- och utrapportering på produktionsorder och att det faktisk återspeglar produktion samt att lagersaldon på produktionsplatser är korrekta
- Definiera och driva implementeringen av standardiserade lösningar för att möjliggöra periodisk uppföljning av produktionskostnader.
- Upprätthålla en lämplig standardkostnad för alla relevanta material
- Utföra produktionskostnads uppföljningar och variansanalyser, dvs skapa synlighet av produktlönsamhet
- Analysera produktions KPI:er i jämförelse med mål för att förklara det ekonomiska resultatet.
- Sträva efter att identifiera kostnadsbesparingsmöjligheter och effektivitetsvinster
- Du kommer arbeta i Microsoft Dynamics samt excel
Kvalifikationer, erfarenhet och egenskaper
Vi söker dig som har:
- Kandidatexamen i ekonomi alternativt i industriell tekning
- 2-5 års erfarenhet som Produktionscontroller / Produktionsplanering i tillverkande bolag
- Ha förståelse för olika produktionskostnadskoncept
- Är bekant med produktkalkylering
- Har arbetat med standarkost för produkter
- Är avancerad excel-användare
- Har ett ödmjukt förhållningssätt till komplexa problemlösningsämnen
- För att lyckas och trivas ser vi att du har ett ödmjukt förhållningssätt till komplexa problemlösningsämnen
Vi söker dig som är intresserad av att ta uppdrag via oss som associerad konsult och egen företagare med F-skattsedel.
I detta konsultuppdrag samarbetar kunden med Meritmind
Meritmind är specialister på kvalificerade ekonomitjänster och datadriven styrning. Vi erbjuder tjänster inom förändringsledning, rekrytering, konsultlösningar och kompetensutveckling. Vi är ledande inom vår nisch och har förmodligen branschens största nätverk inom ekonomi. Varje år söker ca 18 000 kandidater jobb via oss. Vi är i dagsläget ca 370 anställda och omsätter ca en halv miljard. Vår värderingsstyrda organisation kombinerar det kommersiella med omtanke. Läs mer på meritmind.se
Ansökan
För mer information om konsultuppdraget är du välkommen att kontakta ansvarig konsultchef.
Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV och det är endast möjligt att bifoga ett dokument.
Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande konsultprocess.
Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)
Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.
Välkommen med din ansökan!