Ekonomichef till SEAB

Stockholm Heltid

Till Nordens ledande distributör inom bilvård; SEAB, rekryterar vi nu en redovisningskunnig och prestigelös Ekonomichef. SEAB är en del av den familjeägda koncernen Söderbergföretagen, som med syfte att ta till vara på potential, kreativitet och tillväxtmöjligheter, förvärvar och förädlar lönsamma bolag inom bla. teknikhandel. Med ett stort antal globala, starka varumärken som tex. Turtle Wax, WD-40 och Wunderbaum är SEAB idag Sveriges och Nordens ledande distributör inom bilvård.
I rollen som Ekonomichef hos oss blir du en nyckelpselare med ansvar för Sverige och Danmark. Rollen är bred och kan kallas ”klassisk”. Du ansvarar för redovisning, månads-,  årsbokslut och rapportering till koncern samt presentation till styrelse. Visst HR-arbete såsom hantering av anställningsavtal samt allmänna personalrutiner ingår också. Till din hjälp har du en självgående ekonomiassistent och en receptionist som du även har personalansvar för. Du kommer till ett gott gäng, som jobbat tillsammans länge och som välkomnar dig som också ser denna roll långsiktigt. Rollen rapporterar till VD och är stationerad på huvudkontoret i Sigtuna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden som Ekonomichef på SEAB:
• Löpande redovisning och ekonomifrågor
• Löpande redovisning inklusive månadsbokslut och årsbokslut för SEAB AB samt två mindre koncernbolag
• Personalansvar för en ekonomiassistent och en receptionist
• Ansvara för myndighetsrapportering samt kontakt med revisorer
• Sammanställa årsbudget med månatlig budgetuppföljning samt löpande bistå verksamheten med olika prognoser
• Moms, skattedeklarationer och tullärenden
• HR-arbete; lön, företagsbilar (leasing), anställningsavtal, försäkringar och allmänna personalrutiner
• Systemansvarig för interna system i samråd med IT

Kvalifikationer och erfarenhet:
Vi ser gärna att du har en relevant utbildning från högskola eller motsvarande, samt att du har en gedigen erfarenhet av brett ekonomiarbete, med tyngd i redovisning. Du tycker det är roligt att arbeta operativ och verksamhetsnära och även om tex kund- och leverantörsreskontra görs av en kollega så har du inget emot att hoppa in vid behov. Vidare har du arbetat med eller nära HR och intresseras av personalfrågor samt processer och strukturering av dessa.
Har du erfarenhet av terminer och valutasäkring, lager och/eller vårt system Navision så är det meriterande men inte ett krav. Du behärskar engelska.

Personliga egenskaper:
Nu när vår klippa Karin slutar efter sommaren och vi letar efter hennes ersättare, ser vi gärna en långsiktig lösning och även om det är stora skor att fylla så ser vi framför oss att du har en egen person, integrtitet och lite jäklar anamma. För att trivas hos oss tror vi att du är flexibel, självgående, kunnig och prestigelös. Du får också en tillhörighet i det ekonomiforum som består av ekonomichefskollegor från de övriga länderna, där utbyte av erfarenheter och best practise görs. Enligt Karin är rollen bred, rolig och ibland också utmanande och vi är ett glatt gäng som jobbat länge tillsammans.

Placeringsort: Sigtuna

Om företaget:
SEAB är Nordens ledande distributör av inom bilvård och tillhandahåller idag produkter av hög kvalitet för att vårda, bevara och skydda fordon, hem och garage. Med hjälp av starka varumärken skapar vi affärsmöjligheter, lönsamhet och tillväxt för våra samarbetspartners. Vi är verksamma också i de övriga nordiska länderna och sysselsätter cirka 120 personer med en omsättning på cirka 600 miljoner kronor per år. Huvudkontoret finns i Sigtuna utanför Stockholm och den svenska verksamheten omsätter cirka 180 miljoner kronor. Här kan du läsa mer om SEAB: www.seab.se

Vad erbjuder företaget dig?
Du välkomnas till ett härligt gäng som ser fram emot din kompetens, ditt driv och energi. Här erbjuds du flexibilitet i form av visst hybridarbete. Läget gör också att vi tänker att det är möjligt att även bo i Stockholm, Uppsala eller liknande. Kollektivavtal, friskvård och bonus har vi såklart. Utöver detta vackra vyer och hästhagar precis utanför fönstret och daglig leverans av lunch till kontoret om du önskar det. På fredagar tar vi alla helg lite tidigare.

Ansökan

I denna rekryteringsprocess samarbetar företaget med Meritmind. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind; Anette Wickholm på 070-712 9808 eller Jessica Blomgren på 073-942 5891. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Se till att namn och kontaktuppgifter finns med i ditt CV. Det räcker att du bifogar ditt CV. Denna tjänst kan du söka så länge annonsen finns tillgänglig på vår hemsida.

Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare till intervju i denna process och att du inte behöver skicka in ett personligt brev. Vid de flesta tillsättningar görs också en bakgrundskontroll.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med GDPR-lagstiftningen)

  • Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.

Välkommen med din ansökan!

Tjänsten är tillsatt.

Prenumerera på Lediga tjänster

Prenumerera på lediga tjänster. Du får då informationen direkt i inboxen.

Prenumerera