LinkedIn har 187 miljoner månatliga användare runtom i världen, så du är vid det här laget förmodligen redan registrerad på LinkedIn. Men hur mycket tid har du lagt på att anpassa din profil mot ditt yrkesnätverk? Jag har sammanställt åtta smarta tips för att du ska få ut så mycket som möjligt av ditt yrkesnätverk och av kanalen. Tipsen kan även underlätta för dig som funderar på att gå med i LinkedIn men inte vet vad du ska göra där.
Vad gör man på LinkedIn?
LinkedIn är uppbyggd av ditt professionella yrkesnätverk. Både företag och personer kan närvara. Du som privatperson deltar genom din profil, dina uppdateringar och dina grupptillhörigheter. Din profil är kopplad till dig som person och du ska i så stor mån som möjligt försöka dela med dig av dina kompetenser och professionella erfarenheter. Du knyter då dina affärskontakter närmre dig och de du inte redan känner kanske utökar ditt nätverk med en kontaktförfrågan, och deras kontakter blir på så vis en del av ditt förlängda kontaktnät.
Personer du lägger till i ditt nätverk ser dina kontakter, och du ska kunna se deras. Du får tillgång till din kontaktpersons kontakter samt dennes andra- och tredjehandskontakter. På så sätt finns möjligheten att sprida information bland en stor grupp människor. Ju fler personer du har i ditt nätverk, desto större blir din kontaktyta.
8 Tips! Så anpassar du din profil på LinkedIn
- Anpassa webbadressen till din profilsida genom att skapa en unik url-ändelse.
- Dela länkar till exempelvis privat hemsida, blogg, nätverk du är med i, eller dylikt. Är det relevant information för en potentiell affärskontakt eller framtida arbetsgivare, kan det sprida goda ringar på vattnet.
- Sökmotorsoptimera din profil. Det vill säga, skriv ut de ord som är förknippade med det sammanhang du vill vara synlig inom. Söker du nytt arbete som Business Controller? Lägg med frasen några gånger i din profilbeskrivning.
- Fyll på din kompetenslista med relevant information. Detta hjälper dig också att synas enligt föregående tips.
- Få intyg från andra. Be nuvarande och tidigare kollegor att skriva en kort motivering som sammanfattar ett par av dina bästa professionella egenskaper.
- Dela med dig av exempel på tidigare utfört arbete, om det finns sådant att tillgå. Det kan hjälpa både affärskontakter och rekryterare att få upp ögonen för dig och uppskatta din potential.
- Strukturera upp din profilsida och ändra runt innehållsplacerarna så att de beskriver dig på ett tillfredsställande sätt. Lägg upp en bild för att öka sannolikheten att man klickar på din profil, men se till att den inte är från senaste semesterresan.
- Många använder LinkedIn för att ta reda på andras tidigare erfarenheter. Se därför till att lägga med cv-liknande information i din historik. Men tänk på att hålla din cv kortfattat.