Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒
Att synas digitalt blir viktigare när vi inte kan träffas fysiskt. Här berättar Meritminds medarbetare Casper von Sivers och Martin Nyström hur du bygger en proffsig digital profil på LinkedIn och vilka konkreta resultat det kan ge.
LinkedIn är en av de största digitala plattformarna för professionellt nätverkande. Bara i Sverige finns det tre miljoner användare och det är få fysiska nätverk som kan mäta sig med det.
Gör dig synlig för fler
Casper von Sivers och Martin Nyström arbetar dagligen med att söka nya talanger via LinkedIn. Enligt dem har den snabba digitaliseringen gjort det allt viktigare att synas digitalt eftersom allt färre möten sker fysiskt.
Lite krasst är det så att om du inte syns på nätet så finns du inte i dagens digitala samhälle. Att ha en proffsig digital profil minskar alltså inte bara sårbarheten när man inte kan träffas fysiskt, den hjälper dig också nå en obegränsad publik och det kan ge många nya möjligheter och tips i form av nya kontakter och jobb men även uppslag på idéer och projekt, säger Martin Nyström
Din profil jobbar åt dig
Som privatperson är det viktigt att synas för att visa att man har en specifik erfarenhet eller kunskap av en viss bransch, ett system eller ett regelverk.
– Om du visar upp vad du kan blir det enkelt för fler att hitta dig och ta kontakt. Din profil jobbar åt dig på ett väldigt effektivt sätt utan att du egentligen behöver göra något mer än att berätta vad du kan, säger Casper von Sivers.
Lättöverskådligt är viktigt
En profil på Linkedin ska vara snabb och lättöverskådlig och visa aktuell status medan ett CV är mer innehållsrikt och statiskt.
– Man brukar säga att det ska ta 10 sekunder att få en snabb och överskådlig blick av en profil. Därför är det viktigt att profilen inte innehåller för mycket information. Ange det som är aktuellt samt de viktigaste nyheterna, nyckelorden, kunskaperna och erfarenheterna, säger Martin Nyström.
Boosta dig
Det viktigt att sticka ut och utgå från vad de som läser din profil är intresserade av att veta om dig. Det gör du genom att följa akronymen:
BOOST
Bransch: Ange vilken bransch du arbetar i.
Ort: Ange var du arbetar, samt om du arbetar på annan ort än där du bor.
Optimeringsord: Ange nyckelord för dina kompetenser, till exempel erfarenhet av IFRS-regelverket systemimplementation eller förändringsarbete. Skriv i punktform, ej i långa meningar så att det blir en mastig textmassa.
System: Ange vilka system du kan.
Titel: Ange din titel och dess synonymer. Synonymer för ekonomichef kan vara CFO eller Head of Finance, skriv alla.
Hinner du inte fylla i allt?
Det är bättre att finnas på LinkedIn med en halvt ifylld profil än ingen profil alls. Men du kan inte förvänta dig samma resultat.
– Vår rekommendation är att du sätter av tid för att fylla i alla fält i din profil, säger Casper von Sivers.
Ska alla uppdrag anges i detalj eller mer övergripande?
– Har du arbetat som till exempel interimskonsult är vår rekommendation att du anger vilka uppdrag/roller du haft, men du behöver inte ange vilket företag du varit på om det är känsligt.
Exempel: 9 mån Accounting Manager på internationellt Läkemedelsbolag
Har du haft fler liknande tjänster kan du sammanfatta och lägga under samma ”tjänst”.
Rätt plats för nyckelord
Att ange nyckelord eller optimeringsord på rätt plats är viktigt om du vill att dina erfarenheter och kunskaper ska vara synliga.
– Rubriken för anställningar är ett sökbart fält och det är i det fältet vi söker efter just titlar, inget annat. Vi rekommenderar därför att du skriver titlar där de ska vara, företagsnamn där de ska vara och nyckelord i punktform som beskriver din erfarenhet inom olika områden i beskrivningen.
Aktivitet skapar värde
LinkedIn är en plattform som premierar aktivitet. Konkret innebär det att ju mer du gillar, kommenterar, delar, knyter kontakter och skickar meddelanden desto mer syns du och ju mer värde får du ut av plattformen.
– Skapa därför en rutin som innebär att du till exempel gillar, kommenterar och delar ett antal inlägg per vecka eller skapar kontakt med ett visst antal personer. Genom att göra detta har du redan gjort mer än vad majoriteten av de flesta av LinkedIns användare gör.
5 tips – så blir du synligare på LinkedIn
- Se Linkedin som ett dagligt verktyg för att lyckas i sitt arbete. Ha som rutin att arbeta med LinkedIn varje dag.
- Låt profilen göra jobbet åt dig – var aktiv och skapa en rutin så att du regelbundet till exempel gillar, kommenterar och delar inlägg.
- Klicka i att du är ”öppen för arbete” i din profil. Då vet rekryterare du är öppen för nya möjligheter. Denna funktion är inte synlig för andra i din organisation.
- Reflektera över den image du visar upp – tänk på att din profil ska representera både din yrkesroll och din arbetsplats.
- Ha endast en profil och använd det språk du arbetar mest med – vill du jobba internationellt kan du använda engelska nyckelord. Det är okej att ange titlar på både engelska och svenska. Vi rekommenderar inte att ha två profiler på olika språk.
Vill du veta mer?
Den 18 november höll Casper von Sivers och Martin Nyström ett webbinar om hur du kan utforma din LinkedIn-profil för att synas på bästa sätt. Se det här ⇒
Är du i behov at rekrytering eller konsultlösning inom ekonomiområdet? kontakta oss!