Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒
När hösten sparkade igång var nog många redo att träffa sina kollegor igen. Så blev det inte. I stället måste vi fortsätta arbeta på distans. Detta innebär också att du som ledare måste anpassa dig till detta nya normala. Vad innebär det egentligen att leda på distans och hur gör man för att alla medarbetare ska trivas? Vi har frågat Eva Bothen, konsultchef på Meritmind med lång erfarenhet av att leda på distans.
Eva Bothen har i sin roll som konsultchef lång erfarenhet av att inte alltid kunna träffa medarbetare som oftast är ute hos kunder. Hon tycker inte att distansledarskapet kräver en annan typ av ledarskap, men det innebär nya kanaler att utöva det i. Och vissa ledaregenskaper blir ännu viktigare än tidigare.
Lyhördhet och tillgänglighet blir allt viktigare
När man inte träffar sina medarbetare dagligen blir det allt viktigare att hålla en regelbunden kontakt via telefon eller digitala kanaler, då blir det lättare att prata om sådant som inte bara rör jobbet. Det kan ta lite längre tid att vara tillgänglig för alla, men det är viktigt att sätta av tid för individuella samtal.
Var inte rädd för att prata om saker som inte är jobbrelaterade. Inled möten med att fråga hur det var i helgen, eller berätta om någon kul film. Det är också viktigt att ta vara på allt positivt som händer i organisationen. Beröm kollegor, lyft upp någon som presterat bra och fira födelsedagar. Allt sådant som ni skulle gjort, eller pratat om annars och som kanske glöms bort lite i den digitala miljön – det blir ännu viktigare nu.
– Genom att vara tillgänglig och lyhörd kan man öppna upp för medarbetaren att berätta hur de känner. Det är viktigt att respektera att alla individer är olika med olika behov. En del trivs med att arbeta på distans medan andra har mer behov av den sociala interaktionen.
Motivation är viktigt
Många som inte trivs med att jobba hemma kanske känner viss misströstan nu när hösten kommer och de inte kan vara på kontoret som de trott. Då gäller det att försöka hitta möjligheter till social samvaro för dem.
– Kanske kan de personerna checka in lite oftare på kontoret? Eller så kanske de oftare än andra behöver ett peppande samtal från chefen? Fråga hur det går, vad som fungerar bra och hur du kan stödja dem.
Var tydlig
Med medarbetare på distans blir det också ännu viktigare att vara tydlig med vilka förväntningar man har som chef.
– Var tydlig med vilken arbetsuppgift som ska lösas och vilka tidsramar som gäller. Det är också lätt att jobba för mycket när man sitter hemma. Här hjälper också tydliga ramar och förväntningar på att medarbetaren ska jobba vanliga arbetstimmar, men inte mer.
Glöm inte bort arbetsmiljön
Även frågor kring ergonomi blir viktiga att ta upp när du inte ser hur personen har det vid skrivbordet där hemma.
– Hjälp medarbetaren genom att fråga hur miljön fungerar där hemma. Fixa hem en stor skärm eller en bättre stol om det behövs. Låt gärna medarbetaren gå en digital ergonomisk kurs och skicka ut länkar med påminnelser och tips om vikten av att sitta rätt, ta pauser och röra sig emellanåt.
Framgångstips för chefer som leder på distans
- Ökad kommunikation och större tillgänglighet blir allt viktigare.
- Var lyhörd för att varje individ har specifika behov och ta dig tid för att lyssna.
- Sätt tydliga förväntningar och ramar.
- Var uppmärksam på medarbetare som jobbar för många timmar och gör det tydligt att det är viktigt att stänga ner datorn när kvällen kommer.
- Lyft upp sådant som är positivt i verksamheten, fira framgångar och enskilda prestationer.
- Var flexibel – kanske kan de som verkligen behöver social interaktion kan komma till kontoret lite oftare än andra som trivs bra hemma.
- Glöm inte ergonomin – gör det enkelt för medarbetaren att flagga för när arbetsplatsen hemma inte fungerar.
Läs också: Från mentalt kaos till agilt ledarskap: 3 verktyg som leder dig rätt ⇒
Kontakta oss så berättar vi mer!