Här är insikterna som formar framtidens arbetsplats

Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒

 

Äntligen kan vi träffa kollegor vid kaffeapparaterna igen. Men är det verkligen det vi vill? När Meritmind frågade sina medarbetare hur de ville ha det framkom att de flesta vill bestämma själva var de ska jobba. Att åka till kontoret måste ha ett tydligt syfte. Här kan du läsa mer om Meritminds undersökning och de viktiga insikterna som formar framtidens arbetsplats.

Distansarbete och flexibilitet har blivit nya vardagen efter pandemin. En undersökning från EY visar att nio av tio anställda ville ha flexibilitet kring när och hur de ska arbeta. Bara 22% ville gå tillbaka och jobba heltid från kontoret igen. Mot bakgrund av denna och liknande siffor från andra undersökningar är det därför förståeligt att anställda efter mer än ett år av distansarbete hellre lämnar en organisation än att anpassa sig efter rutiner de inte längre trivs med. Att erbjuda en flexibel arbetsplats har blivit viktigt för att attrahera och behålla kompetens på företaget.

Individuella upplevelser

Även på Meritmind diskuteras dessa frågor. Här ses kontoret som den huvudsakliga arbetsplatsen, men det finns ett flexibelt upplägg avseende antal dagar som medarbetarna ska tillbringa där.

Wiveka Söderberg

– Men inget är skrivet i sten i det nya arbetslivet. Så för att staka ut vägen framåt har vi fört en diskussion med våra medarbetare hur de upplevt att det fungerade att arbeta hemifrån under Covid. Om något oroade dem inför återgången, samt vilka behov som de själva, teamet och organisationen har för att kunna göra ett bra jobb. säger Wiveka Söderberg som är HR-ansvarig på Meritmind.

Resultatet visar att det är väldigt individuellt hur medarbetarna tycker att arbetet har fungerat under pandemin. Vissa tycker att samarbetet med andra grupper har fungerat bra, andra tycker tvärtom. En del vill vara på kontoret fem dagar i veckan, andra endast en dag. En del trivs med pratet på kontoret medan andra upplever det som störande.

– Sannolikt beror det på hur man är som person, hur förutsättningarna har sett ut, hur mycket man som grupp har försökt anamma situationen och hur beroende man är av varandra. Vi märker också att nyanställda har andra behov än de som är ”gamla i gården”, säger Wiveka Söderberg.

Av den bild som ges i media är lätt att tro att det är 78% som vill arbeta hemifrån även framöver. Så ser det inte ut på Meritmind.

– Majoriteten av våra medarbetare uppger att de vill vara på kontoret 3-4 dagar i veckan, men inte alltid hela dagar. Det är mer varierat beroende på medarbetarens arbetsuppgifter.

Självmotivation – en drivkraft

Enligt Wiveka är självmotivationen den största drivkraften när en individ upplever att det är mest effektivt att arbeta hemifrån eller på kontoret.

– De som har lätt att motivera sig får saker gjorda även hemma, medan andra blir mer motiverade och får energi när de är bland kollegor på kontoret. Även privatlivet påverkar så klart. Ensamstående söker mer social samvaro medan småbarnsföräldrar måste få ihop livspusslet, säger hon.

Nya ledord

I det nya normala är ledorden självbestämmande och flexibilitet. Många vill helt enkelt bestämma själv var de ska jobba, men är samtidigt villiga att anpassa sig om det finns ett tydligt syfte. Det måste helt enkelt finnas ett värde i att avsätta två timmar av privatlivet för att pendla varje dag.

– Det kan vara att andra kollegor har behov av att man är på plats, att vi behöver ses för att stärka kulturen eller att vissa arbetsuppgifter är bättre att göra tillsammans.

Fler störningsmoment

En intressant insikt från undersökningen är att störningsmoment på kontoret upplevs mer störande än tidigare. Det kan vara folk som pratar högt i öppet landskap, kollegor som ställer frågor när man jobbar vid datorn eller att man är mindre effektiv då möten vid kaffemaskinen stjäl tid.

– Än så länge har vi inte gått tillbaka fullt ut och behoven kommer sannolikt förändras vart efter. Men troligen kommer arbets- och gemensamhetsytor behöva anpassas till de nya behoven.

Egna behoven styr

En viktig insikt från undersökningen är att många svarar utifrån sina egna behov, inte så mycket utifrån teamet eller organisationen.

– Det är väldigt tydligt att vi har fokuserat mycket på våra egna behov under pandemin. Medan vi som arbetsgivare mer har fokus på organisationens behov för att fortsätta utvecklas, vara ett lönsamt företag och en attraktiv arbetsgivare för alla våra medarbetare. Men jag tror att ju mer vi är på kontoret och får våra basala behov uppfyllda, desto mer kommer dialogen förflyttas till att handla mer om teamet och organisationen. Samtidigt är det viktigt att vi upprätthåller det vi lärt oss vad gäller teknik och digitala verktyg. En risk är att vi går tillbaka till hur det var förr bara för att det är enklare, säger Wiveka Söderberg.

Läs också:
Därför blir Employer Branding viktigare efter Corona ⇒

Funderar du också på hur du kan anpassa organisationen till det nya normala efter pandemin?

Se gärna på vårt kostnadsfria frukostwebbinarium om Framtidens Employer Branding. Anna Dyhre, ledande expert inom Employer Branding, diskuterar vad som krävs för att behålla och attrahera lojala medarbetare efter Corona.

Skrivet av: Mathias Johansson