CFO:n och hållbarhetsarbetet: Så blir det framgångsrikt

CFO:n och hållbarhetsarbetet: Så blir det framgångsrikt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒

Vilka är utmaningarna i hållbarhetsarbetet ur ett CFO-perspektiv? Och varför är hållbarhet så viktigt och affärskritiskt? Liselotte Haglind, tidigare CFO för Sweco Sverige*, berättar hur hållbarhetsarbetet kan bli en framgång för företaget.

Det finns många utmaningar på hållbarhetsfrågan ur ett CFO-perspektiv. Det är svårt att mäta och att göra avvägningar mellan kortsiktiga och långsiktiga resultat. Många gånger saknas nödvändig förankring i företaget. Men klimatfrågan går inte att bortse från och faktum är att intresset för dessa frågor bara ökar, både bland investerare, kunder och medarbetare.

Viktigt vara intresserad

Sweco har sedan länge ett aktivt klimat- och hållbarhetsarbete, både i den egna verksamheten och i de många tusen projekt där de bistår sina uppdragsgivare. De har också medverkat i en lång rad klimat- och hållbarhetsinitiativ.

– Vi vill visa att Sweco är en del av lösningen, inte en del av problemet och vi är på riktigt intresserade av hållbarhetsfrågan. Är man inte det finns en ekonomisk risk att man tappar investerare, medarbetare och kunder, säger Liselotte Haglind.

Tydliga mål

Sweco har satt tydliga hållbarhetsmål. De innebär bland annat att de ska vara klimatpositiva 2030. Målen ingår i affärsplanen precis som vanliga KPI:er.

– Vi har framförallt satt KPI:er kring vårt resande och våra kontor. Men vi går även utanför vårt formella ansvar vilket innebär att vi erbjuder våra kunder att utföra uppdragen mer klimatpositivt än vad de begär.

Hur ska man tänka kring KPI:er?

– Det viktiga är att börja mäta, och att sätta en tydlig struktur för vad man mäter och vart man ska. Det är också viktigt att man följer riktlinjer och standarder och utgår från dessa.

Ducka inte för viktiga frågor

Enligt Liselotte Haglind ligger hållbarhetsfrågan naturligt nära andra frågor såsom jämställdhet, mångfald och ständigt lärande. Alla dessa frågor engagerar, är en del av helheten och kulturen och viktiga för lönsam tillväxt.

– Dessa frågor är viktiga att förstå och måste besvaras från både verksamhet och kunder. Det är otroligt utvecklande och lärorikt att jobba med dessa frågor som CFO. Ducka inte för dem utan ta tag i dem steg för steg, säger hon.

3 framgångstips för en hållbar strategi

  1. Inse att frågan är affärskritisk. Hållbarhetsfrågan bör ingå i organisationens affärsplan och affärsidé och vara en del av värderingarna som genomsyrar hela bolaget från toppen ner till varje individ.
  2. Se till helheten. Analysera hållbarhetsfrågan utifrån din egen specifika situation, dina utmaningar och förutsättningar. Analysera och lyft det som är affärskritiskt för just er.
  3. Led från toppen. Hållbarhetsfrågan behöver ledas från högsta nivå och genomsyra ledarskapet så alla förstår frågan och har ett ansvar för den.

Läs också: Dags för hållbarhets­redovisning? Så kommer du igång!

* Liselotte Haglund tillträder sin nya roll som CFO för KPMG Sverige 1 november.

Om Sweco:

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Vi levererar kvalificerade tekniska konsulttjänster inom teknik, miljö och arkitektur.

Sweco utför tiotusentals uppdrag i 70 länder runt om i världen för att säkerställa rent vatten, effektiv infrastruktur och hållbara energilösningar och har 17 500 medarbetare varav 6 000 i Sverige

Kontakta oss så berättar vi mer!

Skrivet av: Mathias Johansson