Employer Branding experten: Därför blir Employer Branding viktigare efter Corona

Stor potential med automatisering – experterna guidar dig rätt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev ⇒

 

Sommaren närmar sig slutet och hösten är på ingång. Många är fullt vaccinerade och många väntar nu på besked från FHM om när återgången till kontorsarbete kan påbörjas. Men många arbetsgivare funderar också på hur de ska ställa sig till det flexibla arbetslivet. Hur ska de förbli attraktiva och förhålla sig till medarbetarnas nya förväntningar på sin arbetsplats?

Vi har frågat Anna Dyhre, ledande expert inom Employer Branding, vad hon tror om framtidens arbetsliv och vad som krävs för att bli en attraktiv arbetsgivare efter Corona.

Hur skulle du säga att pandemin har förändrat arbetslivet?

På många olika sätt. En viktig utgångspunkt är att många medarbetare under Corona har haft tid att reflektera över sin arbetssituation. De har insett vad som är viktigt för dem. På riktigt.

För många arbetstagare är det inte längre lönen som är viktigast utan arbetssituationen som helhet. Här innefattas ledarskapet, företagskulturen, företagets syfte, samt hur medarbetaren själv kan bidra. Även hur flexibelt företaget är och hur de kan anpassa sig efter olika individers önskemål har blivit viktigare. Vissa vill arbeta hemma medan andra värdesätter att få komma tillbaka till kontoret.

Jag tror att vi på grund av detta kommer att se en ökad konkurrens och rörlighet på arbetsmarknaden i höst. För att synas i mängden bland talangerna gäller det att företaget sticker ut, vågar vara lite annorlunda. Detta kommer ställa höga på arbetsgivaren samt därmed även på Employer Branding strategin.

Hur ska arbetsgivare lyckas förbli attraktiva efter Corona?

Företagsledare måste inse vad medarbetarna värderar högt på arbetsplatsen och de måste ha ett genuint och äkta intresse för att skapa en bra företagskultur.

Hur skapar man då en bra företagskultur?

Gräv där du står. Fråga dina medarbetare (som är din viktigaste resurs) vilka styrkor de tycker företaget har som gör dem unika. Vad är bra? Mindre bra? Vad gjorde ni bra under Corona? Vad kunde ni gjort bättre?

Fundera på vart ni vill och hur ni ska förflytta er. Gör en strategisk kompetensförsörjningsplan som de anställda också checkar in på. Då ökar chansen för att du kan behålla dina bästa talanger och attrahera nya.

Hur ska jag tänka kring distansarbete?

Vi har sett att effektiviteten ökat och att lojaliteten stärkts under Corona. Men nyhetens behag att arbeta på distans har lagt sig lite. Många längtar efter att komma tillbaka till kontoret, men inte alla. Det är viktigt att inse att medarbetare har olika behov. Det blir viktigare för dig som ledare att fortsatt vara flexibel och lyhörd inför människors olika önskemål och drivkrafter.

Detta kräver en annan typ av ledarskap. Vill du att dina medarbetare ska komma till kontoret måste du kunna förklara varför de ska göra det. Det måste kännas meningsfullt. Det finns inte bara ett recept för framtidens kontor. Varje företagsledare måste se vad som är hållbart i längden och hitta sin väg fram.

Tre frågor du kan ställa dig själv för att bli en attraktiv arbetsgivare

Varför finns vi?

Vad har ni för mål kring er företagskultur och vad är ert syfte? Hur kan ni hjälpa medarbetarna förstå hur de kan bidra till verksamheten? Vad behöver ni för att lyckas nå era mål?

Vilka vill vi vara som arbetsgivare?

Gräv där ni står för att få en bild av hur det ser ut i dag. Fråga dina medarbetare vad de tycker är viktigt. Bestäm dig för hur ni vill uppfattas.

Vad gör det mest ont?

Är det svårt att rekrytera? Stannar medarbetare för länge? Har ni för låg omsättning? Se över hela kedjan; från hur ni attraherar, rekryterar och introducerar personal till exit. Vad gör ni bra och vad behöver ni förändra?

Vill du veta mer om framtidens Employer Branding och arbetslivet efter Corona?

På vårt frukostwebbinarium ”Framtidens Employer Branding – Så blir du en attraktiv arbetsgivare efter Corona” diskuterade vi dessa frågor ingående med Anna Dyhre.

På webbinariet diskuterades bland annat:

  • Varför är Employer Branding viktigt?
  • Hur blir man en attraktiv arbetsgivare?
  • Hur ser kontoret ut efter Corona?
  • Hur attraherar jag morgondagens talang?
  • Självledarskap har blivit viktigare, hur kan vi hjälpa våra medarbetare med detta?
  • Framtida trender inom Employer Branding?
  • Vad säger forskningen om distansarbete?

Webbinariet är kostnadsfritt och går att se on demand här »

Läs också:
Meritminds rekryteringskonsulter berättar vad kandidaterna värdesätter hos en framtida arbetsgivare efter Corona.

Vill du veta mer om hur du ska bli en attraktiv arbetsgivare för ekonomer eller behöver hjälp att rekrytera din nästa talang inom ekonomi, bank, finans eller försäkring?

Kontakta oss gärna så hjälper vi dig:

Skrivet av: Mathias Johansson