Största utmaningarna 2022 för svenska CFO:er – tips på vägen

 

För tredje året i rad har vi frågat chefer på svenska ekonomifunktioner vad som står högst på agendan för 2022. Liksom tidigare år är det frågor kopplade till effektivisering, digitalisering och tillväxt som toppar listan. Att anpassa verksamheten till ”det nya normala” efter Corona och hållbarhetsfrågor är två nya utmaningar som seglat upp 2021. Vi har plockat fram de bästa tipsen från våra bloggposter under året och kopplat dem till just dessa utmaningar. Vi hoppas det ger dig inspiration att starta det nya året med full fart framåt!

Digitalisering och automatisering

Hur skapar man egentligen en modern ekonomiavdelning. Det var ämnet på ett webbinarium hostat av Exsitec som vi lyssnade in på. Vi tog med oss en hel del värdefulla insikter därifrån. Bland annat hur viktigt det är att förankra automatiseringsprojektet i organisationen och att inte underskatta hur mycket tid det tar.

Här är tre tips för en lyckad automatisering:

  1. Börja där ni är och automatisera det som tar mest tid eller är tråkigast.
  2. Förankra förändringsarbetet – hitta värdet och sätt rätt förväntningar.
  3. Avsätt gott om tid och ge inte upp för att det är svårt. Det är en process som tar tid.

Här kan du läsa mer om insikterna från webbinariet och ta del av ännu fler tips. ⇒

Tillväxt och ökad lönsamhet

När Meritminds grundare och VD Helena Casserlöv-Kvist drog i gång Meritmind var det med målet att växa. Idag, drygt 20 år senare, omsätter bolaget nästan en halv miljard och finns representerade på sex orter i Sverige. Meritmind har vuxit organiskt och genom geografisk expansion utan externt kapital. Hur har hon gjort?

Här är Helenas tre bästa framgångstips:

  1. Sluta oroa dig – vad kan hända?
    Tänk igenom vad som är det värsta som kan hända. Acceptera det och agera för att minska risken att det inträffar.
  2. Våga, våga, våga
    Att ta risker är en del av företagandet. Du måste våga ta nya risker för att växa och utvecklas.
  3. Glöm inte glädje och kvalitet
    I vissa verksamheter behöver man snabbt hitta lönsamhet, men glöm inte bort kvalitet och att ha roligt på vägen.

Fler tips från Helena Casserlöv-Kvist hittar du här. ⇒

Här finns fler tips för dig som vill växa. ⇒

Hållbarhet

När Coronakrisen slog till fick det som inte var akut att lösas läggas åt sidan. Nu tyder mycket på att frågor kopplade till hållbarhet kommer ta allt större plats under 2022 – även för ekonomifunktionen. Läs mer om det här. ⇒

Det verkliga incitamentet att ta dessa frågor på allvar kommer från potentiella medarbetare, leverantörer och investerare som alla ställer allt högre krav på företagen att vara transparenta och kunna redovisa hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Den nya förordningen om taxonomin som träder i kraft under 2022 bidrar också till detta. Läs mer om det här. ⇒

Vill du komma igång med ditt hållbarhetsarbete?

Här är tre tips från Liselotte Haglund CFO på KPMG:

Inse att frågan är affärskritisk. Hållbarhetsfrågan bör ingå i organisationens affärsplan och affärsidé och vara en del av värderingarna som genomsyrar hela bolaget från toppen ner till varje individ.

Se till helheten. Analysera hållbarhetsfrågan utifrån din egen specifika situation, dina utmaningar och förutsättningar. Analysera och lyft det som är affärskritiskt för just er.

Led från toppen. Hållbarhetsfrågan behöver ledas från högsta nivå och genomsyra ledarskapet så alla förstår frågan och har ett ansvar för den.

Här kan du läsa hela intervjun med Liselotte Haglund och ta del av fler tips. ⇒

Arbetslivet efter Corona

Efter pandemin har många fått smak på det flexibla arbetslivet. Flera undersökningar tyder på att få vill jobba heltid från kontoret igen. Men det finns inte bara ett recept för hur framtidens kontor ska utformas. Varje företagsledning måste ta reda på vad som är hållbart i längden och hitta sin väg framåt. Ett är säkert: det är inte längre ”business as usual” utan arbetsgivare måste bli mer lyhörda inför medarbetarnas olika behov, önskemål och drivkrafter för att attrahera och behålla kompetens.

Tre frågor du kan ställa dig för att bli en attraktiv arbetsgivare:

Varför finns vi?
Vad har ni för mål kring er företagskultur och vad är ert syfte?

Vilka vill vi vara som arbetsgivare?
Gräv där ni står för att få en bild av hur det ser ut i dag. Fråga dina medarbetare vad de tycker är viktigt.

Vad gör det mest ont?
Se över hela kedjan; från hur ni attraherar, rekryterar och introducerar personal till exit. Vad gör ni bra och vad behöver ni förändra?

På vårt webbinarium ”Framtidens Employer Branding” diskuterade vi dessa frågor ingående med HR-experten Anna Dyhre. Webbinariet går att se on demand här »

Läs också:

Detta värdesätter kandidater hos en framtida arbetsgivare ⇒

Därför behövs ett starkt arbetsgivarvarumärke ⇒

Vill du har fler tips på hur ditt företag kan växa, men vet inte hur?
Kontakta Susanne Werngren så berättar hon hur du kommer igång.

susanne.werngren@meritmind.se
070- 832 97 92

Skrivet av: Mathias Johansson